دردهای مچ پا

Plantar fasciitis :

التهاب کف پا یکی از شایع ترین علل درد پاشنه است. در این آسیب فاسیای کف پا  که در قسمت پایینی پا قرار دارد و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند و قوس کف پا را کنترل می کند، دچار التهاب می شود. التهاب کف پا معمولاً باعث درد می شود که معمولاً با اولین قدم های صبح رخ می دهد. با بلند شدن و حرکت ، درد به طور معمول کاهش می یابد ، اما ممکن است پس از مدت طولانی ایستادن دوباره عود کند.التهاب کف پا در دوندگان بیشتر شایع است. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش های نامناسب می پوشند نیز در معرض خطر ابتلا به التهاب کف پا قرار دارند.

• ایجاد فشار و استرس بیش از حد روی پا مانند ایستادن های طولانی مدت
    • کوتاه شدن عضلات ساق پا
    • قوس کف پای زیاد
    • ورزش های پر تکرار و پر استرس مانند دویدن و پریدن
    • کفش نامناسب

علایم:

• درد در قسمت پایینی پا در نزدیکی پاشنه پا.
    • درد در چند قدم اول بعد از برخاستن از رختخواب در صبح ، یا بعد از یک دوره طولانی استراحت ، مانند بعد از یک ماشین سواری طولانی.
    • کاهش درد پس از چند دقیقه پیاده روی
    • تشدید درد بعد از(نه در حین) ورزش یا فعالیت

درمان :

• درمان اولیه شامل استراحت – یخ گذاری و استفاده از داروهای ضدالتهاب در صورت تجویز پزشک می باشد.
    • تزریق کورتیکواسترویید
    • استفاده از اسپلینت های مخصوص شب
    • فیزیوتراپی : شامل منوال تراپی – الکتروتراپی – لیزر و ورزش درمانی
    • جراحی در صورت عدم نتیجه بخش بودن درمان های کانسرواتیو

Morton`s neuroma:

نورومای مورتون یا نوروم بین متاتارسال یک بیماری خوش خیم اما دردناک است که بین انگشتان پا را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی اتفاق می افتد که بافت اطراف عصبی که به انگشت پا  عصب دهی می کند در اثر فشرده شدن ، ضخیم و دچار سوزش می شود.. اغلب بین انگشتان سوم و چهارم رخ می دهد ، اما بین انگشتان دوم و سوم نیز ممکن است رخ دهد. بیشتر در افراد میانسال ، به ویژه زنان میانسال رخ می دهد.

علت های ایجاد آسیب:

• هر چیزی که باعث فشرده سازی یا تحریک عصب شود می تواند منجر به ایجاد نوروما شود.
    • پوشیدن کفش های پنجه باریک یا پاشنه بلند.
    • افرادی که دارای ناهنجاری های خاصی در پا هستند مانند کف پای صاف بیشتر در معرض ابتلا به نوروما هستند.
    • فعالیت هایی که سبب تحریک مکرر انگشتان پا می شود، مانند دویدن یا ورزش روی زمین سخت.
    • ضربه به ناحیه نیز ممکن است منجر به ایجاد نوروما شود.

• سوزن سوزن شدن ، سوزش یا بی حسی در پنجه پا
    • احساس اینکه چیزی در داخل پنجه پا وجود دارد
    • احساس اینکه که چیزی در کفش وجود دارد

درمان :

• استفاده از کفی مخصوص که از قوس متاتارس پشتیبانی می کند ، در نتیجه فشار بر عصب را کاهش داده و فشرده سازی را هنگام راه رفتن کاهش می دهد.
    • قرار دادن یخ در ناحیه آسیب دیده به کاهش تورم کمک می کند.
    • تغییر فعالیت ها. باید از فعالیتهایی که فشار مکرر بر نوروما وارد می کنند خودداری شود.
    • اصلاح کفش. پوشیدن کفش هایی با پنجه پهن . و از پوشیدن کفش های باریک یا کفش های پاشنه بلند خودداری شود.
    • داروها . داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خوراکی (NSAIDs) ، مانند ایبوپروفن ، ممکن است برای کاهش درد و التهاب توصیه شود.
    • تزریق درمانی. درمان ممکن است شامل تزریق کورتیزون ، بی حسی موضعی یا سایر عوامل باشد.
    • فیزیوتراپی : برای کاهش درد و ورم. همچنین جهت اصلاح ناهنجاری های موجود

ankle sprain:

پیچ خوردگی مچ پا آسیب به یک یا چند رباط در مچ پا است که معمولاً در قسمت خارجی مچ پا شایع تر است. رباط ها یک استخوان را به استخوان دیگر متصل کرده و باعث استحکام مفاصل می شوند. در مفصل مچ پا ، رباط ها با محدود کردن بعضی حرکات باعث ایجاد پایداری در مفصل می شوند.

بروز پیچ خوردگی مچ پا در افراد ورزشکار بیشتر است. توانبخشی ضعیف پس از پیچ خوردگی اولیه احتمال عود این آسیب را افزایش می دهد.

پیچ خوردگی مچ پا معمولاً در هنگام تغییر سریع مرکز جرم بدن بر روی پای فرود یا تحمل کننده وزن رخ می دهد. برای مثال وقتی مچ پا به سمت بیرون بچرخد ، و پا به داخل بچرخد  باعث کشیدگی و پارگی رباط جانبی می شود. هنگامی که رباط پاره می شود یا بیش از حد کشیده می شود ، کشش و انعطاف پذیری قبلی آن به ندرت برمی گردد. شدت پیچ خوردگی مچ پا بستگی به کشیده شدن ، پاره شدن یا پارگی کامل رباط و همچنین تعداد رباط های درگیر دارد.

علت :

• پیچ خوردگی مچ پا اغلب در اثر زمین خوردن ، پیچ خوردگی ناگهانی یا ضربه ای ایجاد می شود که مفصل مچ پا را از موقعیت طبیعی خود خارج می کند.
    • پیچ خوردگی مچ پا هنگام شرکت در ورزش ، پوشیدن کفش نامناسب یا راه رفتن یا دویدن روی سطحی ناهموار نیز رخ می دهد.
    • آسیب های قبلی مچ پا یا پا نیز می تواند مچ پا را ضعیف کرده و منجر به پیچ خوردگی شود

• کبودی
    • ناتوانی در راه رفتن و تحمل وزن
    • خشکی در مفصل

Hallux valgus:

هالوکس والگوس شایع ترین مشکل دفورمیتی پا است . این یک تغییر شکل پیشرونده در پا است که در آن اولین مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) تحت تأثیر قرار می گیرد و اغلب با ناتوانی عملکردی قابل توجه و درد پا همراه است. این مفصل به تدریج تحت انحراف قرار می گیرد به این صورت که متاتارس اول ابداکت می شود درحالیکه انگشت شست ادداکت می شود و به انگشت دوم نزدیک می شود. این اتفاق منجر به ایجاد یک  برجستگی استخوانی در شست پا می شود که به آن بونیون گفته می شود.

• جنسیت : در زنان ۱۰ برابر مردان دیده می شود
    • کفش . پوشیدن کفش های پنجه تنگ و/یا کفش های پاشنه دار بین ۲۰ تا ۳۹ سالگی می تواند در پیشرفت هالوکس والگوس در سال های بعد بسیار مهم باشد.
    • تغییر شکل یا استعداد مادرزادی
    • صافی کف پای شدید
    • بیماری سیستمیک
    • عملکرد غیر طبیعی عضلات پا تا حدی مسئول ایجاد هالوکس والگوس می باشد
    • Hallux valgus همچنین با OA مفصل ران و زانو ارتباط دارد

• ناتوانی در خم کردن انگشت شست پا
    • درد و سوزش هنگام تلاش برای خم کردن انگشت شست
    • مشکل در پوشیدن کفش معمولی
    • بی حسی در انگشت شست پا

درمان :

• استفاده از پدها و یا taping: برای نگه داشتن پا در موقعیت صحیح استفاده می شود. همچنین به کاهش درد کمک می کنند.
    • تعویض کفش: استفاده از کفش با پنجه ی پهن می تواند فشار روی انگشتان پا را از بین ببرد.
    • وسایل ارتوپدی: کفش های مخصوص و همچنین استفاده از اتل های مخصوص که بین انگشت شست پا و انگشت  دوم قرار می گیرد به کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت آسیب کمک می کند. برخی از افراد با پوشیدن آتل در شب برای صاف نگه داشتن انگشت شست احساس آرامش می کنند.
    • مسکن ها: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) هم به صورت خوراکی و هم موضعی می توانند باعث کاهش درد و التهاب شوند.
    • فیزیوتراپی: منوال تراپی ، ورزش های اصلاحی و الکتروتراپی می توانند باعث کاهش درد و التهاب شوند. در واقع تمریناتی وجود دارد که می تواند به تقویت قدرت عضلات اطراف استخوان شست کمک کند .
    • تزریق: تزریق استروئید ممکن است درد و تورم را کاهش دهد اما در صورت استفاده مکرر یا تزریق داخل مفصل نیز ممکن است مضر باشد.
    • جراحی: اگر درمان های غیر جراحی کمکی نکند و راه رفتن بسیار دردناک شود ، پزشک شما ممکن است جراحی را توصیه کند. این روش بونیونکتومی نامیده می شود.

Achilles tendinitis:

تاندون آشیل یک طناب فیبری قوی می باشد که عضلات ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند. تاندون آشیل قویترین تاندون موجود در بدن می باشد. تاندونیت آشیل ( درد و التهاب در تاندون ) بیشتر در دونده هایی رخ می دهد که ناگهان شدت یا مدت دویدن خود را افزایش می دهند. موارد جدی و شدید تاندونیت آشیل می تواند منجر به پارگی تاندون شود که ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد.

علت :

• ورزش بدون گرم کردن بدن (warm up)
    • فشار آوردن به عضلات ساق پا با ورزش مکرر
    • انجام ورزش هایی مانند تنیس که نیاز به توقف و تغییر جهت سریع دارد
    • افزایش ناگهانی فعالیت بدنی بدون اجازه دادن به بدن برای سازگاری بیشتر با تمرین
    • پوشیدن کفش های نامناسب
    • پوشیدن کفش پاشنه بلند روزانه یا به مدت طولانی

• تورم در پشت پاشنه پا
    • سفت شدن ماهیچه های ساق پا
    • محدودیت حرکتی مچ پا
    • احساس گرما در پاشنه پا
    • درد شدید بعد از ورزش
    • سفت شدن و ضخیم شدن تاندون

درمان:

• مسکن ها: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می توانند باعث کاهش درد و التهاب شوند.
    • فیزیوتراپی: منوال تراپی – ورزش درمانی به خصوص پروتکل تمرین درمانی ورزش های ایسنتریک و الکتروتراپی مانند شاک ویو ، لیزر جهت کاهش درد و ورم و ترمیم تاندون آسیب دیده
    • تزریق کورتیکواسترویید در صورت عدم نتیجه بخش بودن فیزیوتراپی
    • جراحی : در صورتی که شدت آسیب زیاد باشد و در صورت عدم نتیجه بخش بودن درمان های کانسرواتیو

پیام بگذارید