دردهای مچ دست

De Quervain’s Tendinitis:

این آسیب باعث ایجاد درد در قسمت شست و مچ دست می شود که می تواند به ساعد هم منتقل شود. درد ممکن است به تدریج و یا به صورت ناگهانی ایجاد شود. درد به علت تحریک و التهاب تاندون های شست و مچ دست ( تاندون های extensor pollicis brevis (EPB) و  (abductor pollicis longus (APL)ایجاد می شود. فعالیت های مکرر و استفاده بیش ازحد از دست و انگشت شست مانند تایپ کردن و بازی های کامپیوتری و موبایل می تواند باعث ایجاد این آسیب شود.

علائم شامل:

• درد هنگام مشت کردن دست
    • درد در هنگام گرفتن و نگه داشتن اشیا
    • درد در هنگام چرخاندن مچ دست
    • احساس ضعف در انگشت شست
    • درد هنگام خم کردن شست

درمان:

• استفاده از آتل یا اسپلینت برای بی حرکت کردن و استراحت انگشت شست و مچ دست
    • اجتناب از انجام حرکات تکرار شونده در مچ دست و انگشت شست
    • استفاده از یخ در ناحیه آسیب دیده جهت کاهش درد و التهاب
    • استفاده از داروهای ضد التهاب و ضد درد مانند ناپروکسن در صورت تجویز پزشک

درمان فیزیوتراپی شامل:

• استفاده از جریان و دستگاه های فیزیوتراپی جهت کاهش درد و التهاب
    • ورزش درمانی جهت افزایش دامنه حرکتی انگشت شست و تقویت عضلات ساعد و مچ دست جهت افزایش قدرت و عملکرد
    • منوال تراپی یا درمان های دستی مانند friction massage جهت آزادسازی عضلات درگیر، تکنیک گرستون برای کشش و آزادسازی فاشیا ، موبیلیزیشن جهت افزایش دامنه حرکتی و بهبود فانکشن و استفاده ازتکنیک taping جهت کنترل حرکات مچ و شست و کاهش درد

در صورت نتیجه بخش نبودن درمانهای کانسرواتیو جراحی توصیه می شود.

(CTS) Carpal Tunnel Syndrome:

تونل کارپال از عصب مدین و ۹ تاندون فلکسور تشکیل شده است. تاندون های فلکسور شامل :

۴تاندون از عضلات فلکسور دیجیتروم پروفوندوس
۴تاندون از عضلات فلکسور دیجیتروم سوپرفیشیالیس
۱تاندون از عضله فلکسور پولیسیس لانگوس

سندرم تونل کارپ در اثر فشار بر عصب مدین ایجاد می شود. تونل کارپ یک مسیر باریک است که توسط استخوان ها و رباط ها در کف دست احاطه می شود. هنگامی که عصب مدین تحت فشار قرار گیرد ، علائم می تواند شامل بی حسی ، سوزن سوزن شدن و ضعف در دست و ساعد باشد.آناتومی مچ دست ، مشکلات سلامتی و حرکات مکرر مچ دست می تواند در ایجاد سندرم تونل مچ دست نقش داشته باشد.درمان مناسب معمولاً سوزن سوزن شدن و بی حسی را از بین می برد و عملکرد مچ دست را برمی گرداند.

علائم :

علائم سندرم تونل کارپ معمولاً به تدریج شروع می شود و شامل موارد زیر است:

• سوزن سوزن شدن یا بی حسی. ممکن است در انگشتان دست خود احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی کنید. معمولاً انگشت شست و اشاره و گاهی انگشت وسط و حلقه تحت تأثیر قرار می گیرند ، اما در این آسیب انگشت کوچک درگیر نمی شود. ممکن است حسی مانند برق گرفتگی در این انگشتان احساس کنید. احساس بی حسی ممکن است از مچ دست به بالا بازوی شما منتقل شود. این علائم اغلب هنگام نگه داشتن فرمان ، تلفن یا روزنامه ظاهر می شوند یا ممکن است شما را از خواب بیدار کنند.
    • ضعف. ممکن است به دلیل بی حسی در دست یا ضعف عضلات انگشت شست توانایی کنترل اشیا در دست کم شود.

علت های ایجاد آسیب:

• حرکات مکرر مچ دست: مانند استفاده مداوم از موس کامپیوتر و تایپ کردن و نواختن پیانو ، استفاده بیش از حد از جارو برقی
    • احتباس مایعات در دوران بارداری

درمان:

• درمان دستی شامل موبیلیزیشن عصب مدین و استخوان های کارپال
    • الکتروتراپی جهت کاهش درد و التهاب
    • لیزر درمانی جهت کاهش درد و چسبندگی
    • ورزش درمانی جهت تقویت عضلات ضعیف شده
    • استفاده از اسپلینت یا آتل جهت بی حرکتی و استراحت به تاندون های مچ دست
    • در صورت عدم نتیجه گیری از درمان های کانسرواتیو ، جراحی توصیه می شود.

Fractures:

شکستگی مچ دست یکی از آسیب های شایع می باشد. مکانیسم های مختلفی برای ایجاد این اسیب وجود دارد که شایع ترین آن افتادن روی دست زمانی که دست در حالت کشیده شدن ( outstretched hand) قرار دارد می باشد. در این اتفاق ، بر اساس محل و میزان جابه جایی استخوان ، شکستگی به 2 نوع تقسیم می شود.شکستگی انتهای تحتانی استخوان رادیوس در مچ به نام Colles’ Fracture شناخته می شود. محل شکستگی معمولا به صورت خط عرضی کمی بالاتر از سطح مفصلی مچ همراه با جابه جایی به سمت پشت و خارج می باشد . این جابه جایی باعث تغییر شکل خاصی در ظاهر مچ دست ، شبیه به چنگال می شود(Dinner-fork deformity) .این شکستگی شایعترین شکستگی در افراد بالای 40سال و به خصوص خانم ها می باشد.

علایم :

• درد شدید
    • ورم
    • کاهش محدودیت حرکتی مچ
    • در شکستگی ها با جابه جایی زیاد تغییر شکل ظاهری دیده می شود.
    • در صورت آسیب دیدن اعصاب ، بی حسی و گزگز هم ممکن ایجاد شود.
    • کبودی

• محدود کردن حرکات مفصل با استفاده از گچ گیری
    • استفاده از داروهای ضدالتهاب جهت کاهش درد و ورم
    • در صورت عدم درمان با گچ گیری ، جراحی توصیه می شود.

درمان فیزیوتراپی بعد از تمام شدن دوره گچ گیری:

• منوال تراپی موبیلیزیشن مفصل جهت افزایش دامنه حرکتی مفصل
    • ورزش درمانی شامل تقویت عضلات ضعیف شده در مچ و ساعد و کشش عضلات کوتاه شده
    • استفاده از مدالیته های فیزیوتراپی جهت کاهش درد و ورم

نوع دیگر شکستگی که هنگام زمین خوردن ایجاد می شود smith fracture می باشد.در این شکستگی استخوان رادیوس به سمت جلو یا کف دست جابه جا می شود.

علایم :
علایم شکستگی smith  مانند شکستگی colles می باشد با این تفاوت که تغییر شکل ظاهری که در مچ دست ایجاد می شود برعکس شکستگی کالیس است.

مانند شکستگی کالیس

Arthritis:

غضروف ماده نرم و صافی است که استخوان ها را در جایی که برای تشکیل مفاصل کنار هم قرار گرفته اند می پوشاند. آرتریت مچ دست به معنای از بین رفتن غضروف بین استخوان های مچ دست است. مچ دست از استخوان های زیادی تشکیل شده است: در ساعد دو استخوان بلند (رادیوس و اولنا) وجود دارد. در مچ دست دو ردیف استخوان های کوچک به نام استخوان کارپال (در مجموع ۸ عدد) وجود دارد که همه این استخوان ها برای عملکرد صحیح به غضروف نیاز دارند. آرتریت مچ دست می تواند در قسمت های مختلف مچ ایجاد شود.

علت های ایجاد این آسیب:

• ساییدگی و پارگی غضروف مفصلی. اغلب هیچ دلیلی برای ایجاد این نوع آرتریت وجود ندارد ولی به طور کلی افزایش سن و آسیب های قبلی میتواند باعث بروز این اتفاق شود.
    • بیماری های خودایمنی : در برخی موارد ، سلول های ایمنی بدن به طور تصادفی به غضروف خود حمله می کنند. به این بیماری آرتریت خود ایمنی یا التهابی گفته می شود. آرتریت روماتوئید یک نوع رایج از آرتریت التهابی است. آرتریت التهابی معمولاً با داروهای تجویز شده توسط روماتولوژیست ها یا سایر پزشکان مدیریت می شود.
    • تروما: آرتریت مچ دست می تواند پس از آسیب ایجاد شود که به این بیماری آرتریت پس از سانحه می گویند. آرتریت یا می تواند به سرعت پس از آسیب ایجاد شود ، یا ممکن است زمان زیادی طول بکشد. شکستگی استخوان ها می تواند منجر به ایجاد سطوح ناهموار مفصلی و در نتیجه سایش غضروف مفصلی و آرتریت شود.

علائم :

• کاهش دامنه حرکتی و سفتی
    • ضعف در مفصل

درمان :

• اصلاح فعالیت های روزانه: باید از فعالیت هایی که باعث تشدید درد مچ دست می شود اجتناب شود.
    • بی حرکتی برای مدت کوتاه
    • داروهای ضد التهابی
    • فیزیوتراپی
    • تزریق استروئید
    • جراحی

Trigger finger:

انگشت ماشه ای وضعیتی است که در آن یکی از انگشتان در حالت خمیده گیر می کند و ممکن است به صورت ضربه ای خم یا راست شود – مانند ماشه ای که کشیده و رها می شود. این آسیب زمانی اتفاق می افتد که فضای داخل غلاف که تاندون را در انگشت آسیب دیده احاطه کرده است دچار التهاب شود. اگر شدت آسیب زیاد باشد ممکن است انگشت در حالت خم شده قفل شود. افرادی که کار یا سرگرمی آنها نیاز به خم کردن مکرر انگشتان دست دارد، بیشتر در معرض ابتلا به تریگر فینگر هستند. این بیماری همچنین در زنان و در هر کسی که دیابت دارد شایع تر است. درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت متفاوت است.
علایم:

• قفل شدن ناگهانی انگشت مثلا حین گرفتن قاشق در دست
    • صاف شدن ناگهانی و ضربه ای انگشت از حالت خمیده
    • خشکی انگشت به ویژه در صبح
    • حساسیت به لمس
    • امکان ایجاد برامدگی یا ندول در انگشت آسیب دیده
    • درد هنگام خم و صاف کردن انگشت
    • انگشت ماشه ای می تواند روی هر انگشت ، به خصوص انگشت شست اتفاق بیفتد و ممکن است بیش از یک انگشت در یک زمان آسیب ببیند و هر دو دست درگیر باشد.

علت :

این آسیب معمولا در افرادی که به طور مکرر در کارهای روزانه انگشتان خود را خم و صاف می کنند دیده می شود. مانند کشاورزان – کارگران صنعتی – نوازندگان و خیاط ها

• استراحت
    • در صورت نیاز استفاده از اسپلینت