تکنیک درمان های دستی

Manual therapy   یا تکنیک درمان های دستی : درمانهای دستی شامل انواع تکنیک های پیچیده می باشد که به وسیله دست و توسط فیزیوتراپیست های آموزش دیده و با مهارت انجام می شود. در این تکنیک ها از مهارت حرکات دست برای تشخیص و درمان بافت نرم وساختار مفاصل بدن استفاده می شود. تکنیک های مختلف ، براساس نوع آسیب و اثرگذاری آنها انتخاب می شوند. این تکنیک ها شامل

Ischemic compression technique -1 یا Trigger point therapyیک درمان عصبی عضلانی است که برای تسریع در بهبودی آسیب عضلانی و تسکین درد استفاده می شود. در این روش فیزیوتراپیست با ایجاد کشش و فشار بر روی نقاط ماشه ای یا تریگرپوینت ها کمک به آزاد شدن گرفتگی های عضلانی و کاهش درد می کند. اگر به دلیل فشار بیش از حد در حین ورزش یا به دنبال تصادفات ، عضله ای آسیب دیده باشد ممکن است دچار اسپاسم و تریگرپوینت شود. همچنین ممکن است با کم تحرکی طولانی مدت یا از طریق انجام دادن حرکات مداوم و تکراری ، نقاط ماشه ای ایجاد شود. نقاط ماشه ای هنگامی ایجاد می شوند که از عضله ای خواسته شود بیش از حد طبیعی خود کار کند. هنگامی که عضله بیش از حد کار می کند قادر به تخلیه مواد زائد خود به نام اسید لاکتیک نیست. اسید لاکتیک دلیل احساس حس سوختگی در عضلات هنگام فعالیت شدید است. معمولاً عضلات قادر به تخلیه اسید لاکتیک در جریان خون هستند تا بتواند دفع شود اما در شرایط شدید و پرفشار ، عضله نمی تواند اسید لاکتیک را تخلیه کند. در نتیجه عضله شروع به رسوب این ماده زائد به داخل خود و ایجاد نقطه ماشه ای می کند. نقاط ماشه ای اغلب دردناک هستند و می توانند باعث انتقال درد در مناطق دیگر بدن شوند. از تکنیک Ischemic compression برای درمان این گرفتگی ها استفاده می شود.

Mobilisation technique -2 و Manipulation : از انواع تکنیک های درمان دستی می باشند که توسط فیزیوتراپیست به منظور بهبود تحرک و عملکرد بافت های نرم ، مفاصل ، عضلات ، تاندون ها و رباط ها استفاده می شود. منیپولیشن معمولاً به صورت یک حرکت بسیار سریع و دقیق روی ناحیه گردن یا کمر انجام می شود و موجب تسکین درد و انعطاف پذیری می شود. این یک روش ایمن و موثر است که به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی قرار می گیرد. در این روش بیمار در پوزیشن خاص بسته به محل درگیری قرار می گیرد که به فیزیوتراپیست اجازه می دهد مفصل را در جهات خاص حرکت دهد. انجام این تکنیک ، اغلب با یک صدای”پاپ” کوچک یا کلیک همراه است.
از این روش برای :

• کاهش خشکی در مفاصل
    • افزایش دامنه حرکتی
    • افزایش عملکرد مفاصل استفاده می شود.

Muscle Energy Technique (MET) -3 تکنیک انرژی عضلانی (MET) یک روش درمان دستی است که از انقباضات عضلانی آرام بیمار برای شل کردن و افزایش طول عضلات و بهبود دامنه حرکتی مفاصل استفاده می شود.این تکنیک روشی است که از انقباض ارادی عضلات بیمار در برابر یک فشار کاملاً کنترل شده که توسط تراپیست ایجاد می شود در یک پوزیشن و جهت خاص استفاده می کند. MET اغلب برای بیمارانی که از اسپاسم عضلات رنج می برند استفاده می شود. روند افزایش طول عضلات کوتاه یا اسپاستیک ، بهبود ضعف لیگامان ها و قدرت عضلات ، دامنه حرکتی اندام ها  را افزایش می دهد. از این تکنیک در بیماران

• با دردهای گردن و شانه و تنه
    • دردهای ناحیه کمری
    • درگیری عصب سیاتیک
    • اسکلیوز
    • کوتاهی های عضلانی
    • آسیب عضلانی استفاده می شود.

Myofascial Release Therapy (MRT) -4 این تکنیک ترکیبی از کشش و ماساژ برای کاهش فشار و تنشن عضلانی می باشد. به طور کلی در آزاد سازی یا ریلیز گرفتگی های عضلانی موثر می باشد و همچنین برای ریکاوری در عضلاتی که بیش از حد استفاده شده اند( بخصوص در ورزشکاران بعد از تمرین های طولانی مدت و سنگین) استفاده می شود که می تواند از بروز آسیب جدید جلوگیری کند. بسیاری از بیماران به دنبال از دست دادن انعطاف پذیری یا عملکرد ممکن است دچار احساس درد مداوم در ناحیه کمر ، شانه ، مفصل ران یا دیگر بافت های نرم بدن داشته باشند .از بیماری های تحت درمان با این تکنیک می توان به اختلال مفصل فک صورت (TMJ) ، سندرم تونل کارپ ، فیبرومیالژیا و سردردهای میگرنی اشاره کرد.

Manual lymphatic drainage -5 تخلیه لنفاوی دستی، تکنیکی از درمانهای دستی است که برای تحریک عروق لنفاوی و تشویق آنها به حذف مواد زائد از ناحیه آسیب یا درد استفاده می شود. این تکنیک کمک می کند به کاهش درد ، تسریع سرعت بهبود و کاهش ورم. از این تکنیک در آسیب هایی مانند آسیب های عضلانی ، آرتریت روماتویید، ادم لنف ها و سوختگی ها استفاده می کنیم.

Active Release Therapy (ART) -6 : یک روش درمان دستی غیر تهاجمی است که برای درمان آسیب ها و محدودیت های حرکتی استفاده می شود. از این روش میتوان در درمان آسیب های حاد و مزمن در عضلات، تاندون ها، رباط ها، اعصاب و فاشیا استفاده کرد. در طول درمان یک فیزیوتراپیست بافت را در پوزیشنی قرار میدهد که فعال باشد. به عنوان مثال برای درمان عضله آسیب دیده با روش ART  فیزیوتراپیست عضله را در وضعیتی قرار میدهد که در طول کوتاه خود باشد و سپس فشار خود را اعمال می کند و از بیمار می خواهد که عضله را در جهت کشش حرکت دهد. به طور کلی از این تکنیک برای بازگرداندن انعطاف و عملکرد بافت های نرم ، درمان گیر افتادگی اعصاب – عروق و لنف استفاده می شود.

Friction massage Techniqe -7 از این روش برای افزایش گردش خون و آزاد کردن مناطقی که tight یا سفت و گرفته است، استفاده میشود به خصوص در اطراف مفاصل و در جایی که چسبندگی در عضلات یا تاندون ها وجود دارد. در واقع این تکنیک توسط فیزیوتراپیست از طریق وارد کردن یک فشار کنترل شده توسط نوک انگشتان انجام میشود. این روش برای درمان آسیب های تاندونی، کشیدگی های عضلانی ، آسیب رباط ها و بهبود زخم و اسکار بسیار موثر میباشد.

Dry needling -8 یا سوزن خشک : این یک روش مدرن برای از بین بردن درد های عضلانی به دنبال اسپاسم و نقاط ماشه ای می باشد که باعث افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی می شود. در این روش سوزن وارد بافت درگیر می شود و فیزیوتراپیست با حرکت دادن سوزن باعث آزاد شدن اسپاسم و نقاط ماشه ای می شود. اندازه سوزن به عضله درگیر ، و مدت زمان ماندن سوزن در بدن به شدت آسیب و نظر فیزیوتراپیست بستگی دارد.

9- گرستون تراپی : تکنیکی بسیار موثر برای درمان دردهای اسکلتی- عضلانی می باشد که با استفاده از ابزارهای خاص، برروی بافت های نرم بدن توسط فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک باعث افزایش جریان خون ، ترمیم گره ها و گرفتگی های عضلانی ، بهبود آسیب تاندون ها و رباط ها می شود. و همچنین باعث کاهش اسیدلاکتیک و افزایش خونرسانی به بافت می شود که به همین دلیل می تواند باعث کاهش DOMS  بعد از تمرین و افزایش عملکرد در ورزشکاران شود.

10- تکنیک های مولیگان : تکنیک مولیگان همراه با حرکت ، یکی از روش های درمان های دستی منحصر به فرد می باشد که با ایجاد یک نیروی مناسب، باعث از بین رفتن درد و محدودیت حرکتی و عملکردی می شود. برای مثال در بیماران با آسیب شانه ی یخ زده ، تکنیک مولیگان باعث افزایش دامنه ی حرکتی شانه و کاهش چسبندگی و درد در ناحیه شانه می شود. به طور کلی در موارد زیر انجام تکنیک مولیگان موثر می باشد

• خشکی مفاصل یا joint stiffness
    • محدودیت در دامنه حرکتی مفاصل

11- فیزیوگان تراپی : دستگاه فیزیوگان با ایجاد ضربه های سریع باعث تحریک جریان خون در بافت های عمقی عضلات می شود. این دستگاه پالس ها و لرزش های قوی را به درون بافت ماهیچه ای وارد می کند و باعث گردش خون بهتر ، شل شدن عضلات ، کاهش درد و soreness می شود. این دستگاه می تواند به عنوان یک ماساژور قابل حمل برای ورزشکاران قابل استفاده باشد زیرا به طور قابل توجهی اثرات DOMS را بعد از ورزش کاهش می دهداثرات فیزیوگان به طور کلی:

• بهبود عملکرد
    • بهبود انعطاف پذیری
    • افزایش جریان خون
    • از بین بردن بافت اسکار

12- پوزیشنال ریلیز : نوعی روش درمانی می باشد که در آن فیزیوتراپیست بدن را در وضعیت و پوزیشنی قرار می دهد که باعث کاهش درد و فشار برروی اعصاب و بافت های آسیب دیده می شود. از این روش در درمان آسیب های مختلف مانند آسیب دیسک گردن یا کمر می توان استفاده کرد که باعث کم کردن یا از بین بردن علایم ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب می شود.

Taping therapy -13: این تکنیک معمولاً توسط فیزیوتراپیست ها برای تغییر تون عضلانی ، حرکت مایعات لنفاوی ، الگوی حرکات صحیح و بهبود وضعیت بدنی استفاده می شود. نوار کینزیولوژی نوار درمانی است که برای کاهش درد ، کاهش تورم و بهبود عملکرد روی بدن استفاده می شود. این تکنیک شامل قرار دادن نوارهای کینزیولوژی بر روی بدن در جهت های خاص برای اهداف درمانی است. هدف از انجام تیپینگ

• پیشگیری از آسیب
    • بازگشت سریعتر به ورزش یا کار